S postupem automatizace a robotizace většiny povolání naše děti budou muset chtě nechtě pracovat v kreativních odvětvích. Jedno odvětví je programování, jelikož je ty roboty třeba rozhýbat.
Když se řekne programování, většina z nás se lekne toho, že je potřeba matematika, naučit se programovací jazyk a mít k tomu počítač. Opak je pravdou. Malé děti, cca od třech let je třeba vést k rozkladu velkých úkolů a ty trošku větší k logice. To jsou základy, které se budou hodit.
V době kdy my jsme byli děti existovaly programovatelná auta, např. auto Kybernet.
Tohle autíčko, mělo 10 pozic pro pohyb rovně a doleva či doprava. Už v té době jsme si mohli naprogramovat cestu, nicméně ta se stále opakuje a chybí jistá chytlavost, protože zde není žádný příběh, či jiné další funkce.
Přenesme se do současnosti, kdy naše děti chápou, že mobil je nejdůležitější věc v našem životě a chtějí ho držet od útlého věku. V této době je nutné jejich smysly nepřetěžovat a najít podobnou hračku jako Kybernet, ale která přináší větší využití a děti se k ní budou rády vracet. Proto jsme také zavrhly housenku Code-a-Pillar Twist, která je jen variací Kybernetu s ukrutně hlasitým projevem.
Pokud chceme děti naučit programovat bez počítače, resp. bez obrazovky náš výběr se smrskává na několik málo možností. Starší z nich je robot Cubetto. Novější je robot Mochi.
Ač oba fungují na stejném principu, my jsme si vybrali "Močáka", protože plyšáka děti milují a autíčko se dá rozšířit Lego kostičkami, na rozdíl od Cubetto krabičky.
Jak to celé funguje?
V krabici Moči i Cubetto dostanete vozítko, knihu/y s příběhem, ke každé knize hrací plachtu s mapou, a nakonec programovací desku s kameny. Po uspěšném zapnutí desky a autíčka a jejich spárování přes Bluetooth jsou připraveny k použití.
Na desce jsou pozice pro jednotlivé kameny, pro oba roboty jsou zde stejné kameny jako jízda vpřed, vzad, vlevo, vpravo, funkce a negace. V případě Cubetta je zde ještě kámen náhodného pohybu, v případě Močiho jsou k dispozici kameny pro přečtení knížky (namluveno anglicky), tanec, a ukolébavkou. Dokoupit lze ještě 4 kameny s dalšími písničkami. Z logických kostek lze dokoupit kostičku "začít od začátku" - defakto s touto kostkou se Moči chová jako Kybernet, protože jeho program bude nekonečný.
Pokud jde o výuku programování, základem je se seznámit se základními kostičkami pro pohyb po mapě, tedy pohyb vpřed, vzad, vlevo a pravo. Po chvíli je dobré přidat kostičku negace, která obrací smysl kostičky následující. Jet dozadu se dá s dvěmi kostičkami vzad, nebo např. jednou vzad a negací vpřed.
Po chvíli to děti omrzí, a skončí u tancovačky a hraní písniček nicméně pokud máte dítko starší, alespoň pěti let, můžete zkoušet kostičku funkce. Pro oba roboty funkce je oddělený prostor pro 4 či 5 kostiček. Pokud na hlavní desce dáte kostičku funkce, robot začne vykonávat příkazy v odděleném prostoru, po proběhnutí těchto příkazů se vrátí zpět a pokračuje následující kostičkou za kostičkou funkce. Sranda nastává s kombinací funkce a negace. Jelikož negace obrací význam následující kostičky, pak v případě negace funkce je obrácen význam všech kostiček v odděleném prostoru.
Proč jsme si vybrali Močiho?
Děti bavilo si sestavit autíčko a hrací desku, protože přijde v rozloženém stavu. Naše mladší dcera si zamilovala plyšáka a nechce bez něj spát. Dřevěné autíčko se dá pomalovat a k většině kníže dostanete i dřevěné tvary související s příbehem knihy, které se dají na auto připnout - např. ve tvaru rakety. Na autíčko se dá přidělat cokoli z Lega a naše děti milují v autíčku vozit další hračky. V neposlední řadě je pro každou kostičku namluven anglicky zvuk a děti mají rádi jízdu zpět: going backwards, beeeep, beeep, beep. Jednou z kostiček je i předčítání pohádky v knize včetně zvuku zašustění při otáčení stránky. V neposlední řade je důvodem i autor, Mark Pavlyukovskyy, který vytvořil pro starší děti papírový počítač Piper na základu Raspberry Pi a výuce programování se věnuje dlouhodobě.